زمان کنونی: 04-25-2024، 11:54 AM درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)


ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آئین ها و شاخصه های اقوام آریایی
03-24-2018, 06:23 PM (آخرین ویرایش در این ارسال: 03-24-2018 06:24 PM، توسط hosein.)
ارسال: #1
آئین ها و شاخصه های اقوام آریایی
سلام
احوال شما

سوال : آیین ها و شاخصه های توی دین اسلام چیه ؟

جواب : اولا بگم که : آیین ها یعنی : مراسمات دینی و رسمی و سنتی رو می گن و شاخصه ها یعنی : ویژگی ها و تعین کننده ها ، مشخصه ها رو می گن .

شاخصه های اسلامی مثل :

توحید ،نبوت ،معاد ،امامت

آیین های اسلام مثل : برگزاری نماز جمعه ، جماعت ، عید فطر ، عید قربان .

سوال : آیین ها و شاخصه های اقوام آریایی چی بوده ؟

جواب :

1- پرستش اهورامزدا: از قراین چنین برمی‌آید که ایرانیان به مرور در آیین کهن آریایی‌ها تصرفاتی قایل شدند چنان‌که از وقتی‌که تاریخ ایرانیان معلوم است، اهورامزدا خدای طوایف شهرنشین و متمدن شرقی و غربی ایران محسوب می‌شده‌است. مزداپرستی قدیم‌تر از دین زرتشت است. محمد معین. مزدیسنا و ادب پارسی ج1 چاپ سوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۵۵ ص ۵۷..

وابستگی میان اهورامزدا و آیین زرتشت آن چنان نزدیک است که بسیاری چنان می‌پندارند که پرستش این خدا از دین زرتشت سرچشمه گرفته‌است ولی دلایل بسیاری در دسترس است که نشان می‌دهد اهورامزدا ایزدی بسیار کهن است و زرتشت در دین‌آوری خود از این نام برای نامیدن خدا استفاده کرده‌ است. مزدا باستانی‌ تر از دین زرتشت است و حتی نقش اساسی‌ای که در مزدیسنا به عهده این ایزد محول شده‌است نیز به دوران قبل از زرتشت برمی‌گردد. امیل بنونیست، دین ایرانی بر پایهٔ متن‌های مهم یونانی،ترجمه بهمن سرکاراتی. چاپ دوم. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۵۴ص 31-36.

برخی بر این باورند که در اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش از میلاد که قبایل ایرانی هنوز از یکدیگر جدا نشده‌ بودند، پرستش خدایی به نام اهورامزدا در میان ایشان شکل گرفته بوده‌است. پس از او بخشی از خدایان کهن هند و ایرانی، اهوره ها تا حدی صورت فرشتگان یافته، گروه دیگر خدایان هند و ایرانی، دیوها، مظهر شر گشته‌ بودند. سپس در مرحله پیشرفته‌تری از دین، در فرهنگ اوستایی شرق ایران، اهورامزدا مورد پرستش قرار گرفته و اهریمن سرور دیوان گذشته‌ شد. مهرداد بهار، از اسطوره تا تاریخ، تهران: نشر چشمه، ۱۳۷۶ص162..
2- پرستش خدایان متعدد: پرستش خدایانی چون آناهیتا، تیر، میترا، بهرام، ارته، رشن، فروشی، زامیاد و هوم.هاشم رضی، دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت،چاپ دوم تهران: انتشارات سخن، ۱۳۸۴ص349..
3- نداشتن پرستشگاه: امروزه می‌ گویند در دین و آیین هند و اروپایی نه پرستشگاه وجود داشته‌است،نه تندیس و پیکره خدایان.امیل بنونیست ،دین ایرانی بر پایه متن‌های مهم یونانی. ترجمه بهمن سرکاراتی. چاپ دوم. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۵۴ص ۳۹–۴۱..
4- انجام قربانی و نوشیدن هوم: مراسم قربانی کردن گاو و نوشیدن هوم همراه با جشن‌های پرخرج، این مراسم بدون آنکه به طبقات ثروتمند لطمه‌ای بزند، طبقات کشاورز و چوپان را ضعیف و فقیر می‌کرد البته می گویند زرتشت با این قربانی کردن ها مخالف بود و آن را رد کرد. عبدالحسین زرین‌کوب، تاریخ مردم ایران، پیش از اسلام، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۴ ص ۵۷..

ولی ذکر برگزاری این گونه آیین‌های قربانی در یشت‌ه(بخشی از اوستا) می‌رساند که این رسم بعد از زرتشت نیز همچنان بر جای مانده و دوام داشته‌است. امیل بنونیست، دین ایرانی بر پایه متن‌های مهم یونانی، ترجمه بهمن سرکاراتی، چاپ دوم. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۵۴ص ۱۸..
5- تدفین مردگان: رسم قرار دادن نعش مردگان پیش جانوران و پرندگان این یکی از رسم‌های ویژه قبایل ایرانی کهن بود .امیل بنونیست، دین ایرانی بر پایه متن‌های مهم یونانی، ترجمه بهمن سرکاراتی، چاپ دوم. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران،ص ۲۹..
6- مراسم برسم: مقصود از مراسم برسم، دعا خواندن و سپاس به جای آوردن، نسبت به تنعم از نباتات است که مایه تغذیه انسان و چهارپا و وسیله جمال طبیعت است. بر طبق این رسم مردم پیش از غذا برسم که عبارت از شاخه‌های بریده درختی مانند انار و گز و هوم بود، به دست گرفته، دعا می‌خوانده‌اند و سپاس نعمت به جای می‌آوردند. در بخش‌های مختلف اوستا از برسم یاد گردیده‌است. جهانگیراوشیدری، دانشنامه مزدیسنا، واژه نامه توضیحی آیین زرتشت، تهران: نشر مرکز، ۱۳۷۶ص ۱۶۲..

نظر شما چیه

احکام دختر و پسر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان