اسپندارمذگان، پاسداشتِ هستي يا عشق بازي در ... ؟!(ولنتاین ایرانی)
|
02-14-2019, 04:15 PM
ارسال: #1
|
|||
|
|||
اسپندارمذگان، پاسداشتِ هستي يا عشق بازي در ... ؟!(ولنتاین ایرانی)
سلام
احوال شما سوال : ما ولنتاین ایرانی هم داریم آیا ؟ ببخشید ! ولی چرا کسی بیاد اون نیست و همه ولنتاین خارجی رو می بینن؟ جواب : بذارید از اول براتون بگم چیه قضیه. اسپندارمذگان، روز گرامیداشتِ اسپَندارمَذ (سپَنتَه آرمَیتی) فرشته موکّل بر زمین هست.(1) این فرشته (و در اصطلاح صحیح، این امشاسپَند) در جهان مادی، مأمور مراقب از زمین و تقویتِ باروَری در جهان هست، و روز 5 اسفند در گاهشماری خورشیدی (شمسی) برای پاسداشتِ او نامزد شده . (2) این جور رسمی، به خودیِ خود کار خوبیه . در ادبیات قرآن هم، زمین گهوارهی بشر (بلکه همچون آغوش مادر) نامیده شده؛ زایش و باروریِ اون، نمودی از قدرت خدای لایزال، خوانده شده. (3) بعضی ها بخاطر همین گفتن :«روز عشق» و به تعبیری دیگر، روز عشق ایرانی و معادلِ ولنتاین غربیها یاد میکنند.پس باید ببینیم که کدوم عشق و عشقِ بین کی و کی ، باعث شده که روز ولنتاین بشه . در کتاب سوم دینکرت، میخوانیم: «خداوند خود، پدرِ سپَندَرمَذ، زمین است؛ همان زمینی که از آفرینش (خلقتاً) مادینه بوده است».(4) در اوستا اومده که آرمیتی (اسپندارمذ) دختر اهورامزدا است. (5) و از طرفی هم توی اوستا اومده که اهورامزدا با آرمیتی ازدواج کرد. در فصل ۱۷ یشتها، مشهور به اَرت یَشت (اشَی یَشت)، بند ۱۶ خطاب به ایزد اَشَی میگوید: «اهورامزدا پدر توست و سپندارمذ مادر توست».(6) و در اوستا، ویسپَرَد، کرده ۳: ۴ اومده که: «ای اهورهمزدا! زنی را ایستاده خواهم که در اندیشه و گفتار و کردار نیک، سرآمد و خوب آموخته و فرمانبردار شوهر و [ردِ] اشَوَن [چون] سپندارمذ و [چون] زنانی است که از آنِ تواند». (7) توجه یعنی سپندارمذ که دختر تو هست ، برای همسری تو خوبه . حتی در متن پهلوی چیده اندرز پوریوتکیشان اومده که : «هرمزد آفریدهام، نه اهریمن آفریده، پیوند و تخمهام از کیومرث (است). مادرم سپندارمذ و پدرم هرمزد، مرا مردمی از مهری و مهریانه است که نخستین پیوند و تخمه از کیومرث بودند». (8) می خوام بگم : اسپندارمذ، معشوق پدرِ خود (اهورامزدا) بود، اونم عشقی (و از نوعی) که در شریعت الهی، پلید و ناپاک خونده شده و امروزه هیچ ایرانی مسلمان، بلکه حتی ایرانیانِ نامسلمان هم حاضر به گرامیداشتِ اون نیستند. عجیبتر اینکه در عصر ساسانیان، موبدان زرتشتی، شاهان و اشراف اصرار داشتند که این عشق نامتعارف و غیرعادی (و روابط جنسی میان پدر و دختر) به رسم آنچه بین اهورامزدا و دخترش گذشت، در جامعه نیز پیاده شود. (9) ( یعنی این عشقِ پدر و دختری ولنتاین ایرانی بوده . و نمونه تاریخی هم اتفاق افتاده . مثل این : شاپور اول (پادشاه ساسانی)، با دخترش «آدور آناهید» ازدواج کرد.(10) نظر شما چیه ------------------------------------------------------------- (1) اردشیر آذرگشسب، مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان، تهران: سازمان انتشارات فروهر، 1372، ص 240؛ مری بويس، زرتشتیان باورها و آداب دینی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: انتشارات ققنوس، 1391، صفحه 67 (2)آرتور کرستین سن، ایران در زمان ساسانیان، ترجمه: رشید یاسمی، تهران: انتشارات دنیای کتاب، 1368، صفحه 256؛ سفرنامه شاردن، ترجمه اقبال یغمایی، تهران: انتشارات توس، 1372، ج 5، ص 1921؛ اردشیر آذرگشسب، مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان، تهران: سازمان انتشارات فروهر، 1372،، ص 240 (3)قرآن کریم، سوره نبأ، آیه 6 و آیات 15-16 (4)کتاب سوم دینکرد، دفتر اول، به اهتمام فریدون فضیلت، تهران: انتشارات فرهنگ دهخدا، ۱۳۸۱، ص ۱۴۴ (5)خرده اوستا، گزارش موبد اردشیر آذرگشسب، تهران، ۱۳۵۴، ص ۳۳ (6) اوستا، به گزارش ج. دوستخواه، تهران: انتشارات مروارید، ۱۳۹۱. ج ۱ ص ۴۷۱؛ ابراهیم پورداود، یشتها، تهران: انتشارات فروهر، ۱۳۷۸. ج ۲ ص ۱۹۰ (7)اوستا، به گزارش ج. دوستخواه، تهران: انتشارات مروارید، ۱۳۹۱. ج ۱ ص ۴۷۱؛ ابراهیم پورداود، یشتها، تهران: انتشارات فروهر، ۱۳۷۸. ج ۱ ص ۵۲۹ (8)جاماسب جی دستور منوچهر جی جاماسب آسانا، متون پهلوی، ترجمه سعید عریان، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۷۱. ص ۸۶ 9)کتاب سوم دینکرد، دفتر اول، همان، ص ۱۴۶؛ یان ریپکا، تاریخ ادبیات ایران از دوران باستان تا قاجاریه، ترجمه: عیسی شهابی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۱، ص ۸۱؛ روایت آذرفرنبغ فرخزادان، پرسش بیستم: The Pahlavi Rivayat of Adur-Farnbag, Tr. by Behramgore Tahmuras Anklesaria, 1938, Question 20 (10)مری بویس، زرتشتیان باورها و آداب دینی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: انتشارات ققنوس، 1391، ، ص ۱۴۱ احکام دختر و پسر
|
|||
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان