تجلی ، توجیه ادعای خدایی بهاء
|
04-15-2019, 04:11 PM
ارسال: #1
|
|||
|
|||
تجلی ، توجیه ادعای خدایی بهاء
سلام
احوال شما سوال : تجلی ، توجیه ادعای خدایی بهاء؟ یعنی چی ؟ نویسندگان بهائی مدعی پیامبری بهائیت، در موارد بسیاری ادعای خدایی و حتی خدا آفرینی داشته است.(1) بخاطر همین مبلّغان بهائی برای توجیه این انحرافات پیامبرخواندهی خود، تجلّی را بهترین راه برای توجیه انحرافات او پیدا کردن که : «میتوانیم بگوییم در جمله "لا إله إلا أنا" مقصود از ضمیر، مظاهر مقدسه هستند که به این خطاب تکلم میفرمایند. زیرا حقیقت مظاهر الهی، حقیقت واحده است و لهذا میگوید: "لا إله إلا أنا". روح أعظم، قوه تجلّی به جمیع صور را داراست. از این جهت ما میتوانیم بگوییم که مظهر ذات خدا عبارت از خداست و مشاهده مظهر خدا، مشاهده نفس خداست».(2) جواب : اولاً: ذات الهی محیط و بینهایت و کُنه او درک نشدنی است. لذا چگونه مخلوق محدودی میتواند خود را مظهر "ذات" خدا بخواند! بخاطر همین خدا تویِ قرآن سوره شوری آیه 11 فرموده : ... لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ ترجمه : هیچ چیز همانند او نیست و او شنوا و بیناست. ثانیاً: پیشوایان الهی همواره با غالیان و کسانی که ادعای حلول خدا در اجسام آنها را میکردند، برخورد شدیدی کرده و از این رو احادیث بسیاری در نفی غلوّ و غالی وجود دارد.(3) ثالثاً: نویسندگان بهائی برای توجیه غلطهای پیشوایان خود، با چه سندی پیامبران را متهم به ابراز ادعای "خدایی" میکنند، در حالیکه خدای تعالی صراحتاً در قرآن سوره آلعمران آیه 79 میفرماید: «مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ ترجمه : برای هیچ بشری سزاوار نیست که خداوند، کتاب آسمانی و حکم و نبوّت به او دهد سپس او به مردم بگوید: "غیر از خدا، مرا پرستش کنید!" بلکه (سزاوار مقام او، این است که بگوید مردمی الهی باشید، آنگونه که کتاب خدا را میآموختید و درس میخواندید! (و غیر از خدا را پرستش نکنید!)». نظر شما چیه ----------------------------------------------------------------------- (1) عباس افندی، مکاتیب، کردستان العلمیه: 1330 ق، ج 2، ص 255-254. (2)احمد حمدی آلمحمد، دلیل و ارشاد، 126 بدیع، ص 73. (3)ر.ک: محمد محمدی ریشهری، میزان الحکمه، 1404 ق، ج 7، ص 287-282. احکام دختر و پسر
|
|||
|
موضوعهای مرتبط با این موضوع... | |||||
موضوع: | نویسنده | پاسخ: | بازدید: | آخرین ارسال | |
آیا ادعای بهاء در زندان جهانگیر شد؟! | hosein | 0 | 451 |
01-04-2020 07:27 PM آخرین ارسال: hosein |
|
بهاء الله قبله بهائیان | hosein | 0 | 1,018 |
08-03-2018 04:02 PM آخرین ارسال: hosein |
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان