حکم عقل پذیرش دین است آیا ؟
|
07-24-2019, 03:26 PM
ارسال: #1
|
|||
|
|||
حکم عقل پذیرش دین است آیا ؟
سلام
احوال شما حکم عقل پذیرش دین است آیا ؟ انسان به حکم عقل باید از دینی پیروی کند که مایه سعادت دنیوی و اخروی بشر را تأمین میکند. مسئله دین مانند خانه و لباس داشتن و امثال اینها نیست که انسان به سلیقه خود آن را انتخاب کند، زیرا دین و مذهب سرنوشت ابدی انسان را رقم زده و بر محور حق و باطل دور میزند. یعنی دین یا حق است و یا باطل و انسان عقلا ملزم است که دین حق را بپذیرد نه هر دینی که در دنیا موجود باشد و یا از آن دینی پیروی کند که آبا و اجدادشان از آن پیروی میکردند در مورد تاریخ پیدایش زرتشت اختلاف آراء و روایات تاریخی به قدری شدید است که اصلاً نمیشود بین آنها جمع کرد این اقوال از 600 سال قبل از میلاد مسیح تا 6000 سال پیش از میلاد دور می زند.(1) یکی از نکات مهم اینه که : هر چند آیین زرتشت را میتوان اصالتاً دینی توحیدی نامید اما بعد از مرگ زرتشت دو گانهپرستی بر این آیین غلبه کرد و «اندیشه توحید که زردشت تعلیم میداد نیز دستخوش تغییراتی گردید».(2) و دو عنصر اهورامزدا و اهریمن، در این آیین نمایان شد که هر کدام به نوعی ادعای خالقیت داشتند. یکی از نشانههای زرتشتیان تقدیس آتش است و در ایران قبل از اسلام آتشکدههای فراوانی وجود داشت که آثار برخی از آنان تاکنون نیز باقی مانده است هر چند زرتشتیان وجوهی را برای تقدیس آتش ذکر میکنند ولی دلیلی عقلی و فلسفی برای این تقدیس وجود ندارد و این افراط غیرعقلانی در تقدیس آتش باعث شده که عدهای آنان را آتشپرست بنامند.(3) یکی دیگر از خصوصیاتی که در بیشتر کتابها به زرتشتیان نسبت داده شده، ازدواج با محارم (یعنی خواهر، مادر و دختر) است و در تاریخ نیز به این امر اشاره شده که برخی از پادشاهان و بزرگان زرتشتی با محارم خود ازدواج کردهاند. هرچند این عمل یعنی ازدواج با محارم در اصل دین مجوس و آیین اصلاحی زرتشت وجود نداشت، ولی بعدها به اسم دین چنان شهرت یافته که آن را جزو ارکان آیین زرتشت به حساب آوردهاند چنان که یعقوبی میگوید: «ایرانیان با مادران و خواهران و دختران خود ازدواج میکردند و این کار را نوعی صله رحم و عبادت میدانستند».(4) زرتشتیان به جاودانگی روح عقیده دارند آنان میگویند: روان پس از ترک جسم تا روز رستاخیز در عالم برزخ میماند، همچنین آنان به صراط، میزان اعمال، بهشت و دوزخ معتقدند.(5) با این همه مانند مؤمنین به سایر ادیان الهی مردگان خود را دفن نمیکنند، بلکه اجساد مردگان خویش را در درون دخمه یا برج خاموشان قرار میدهند، تا خوراک پرندگان گوشتخوار شوند.(6) این عمل که یکی از نشانههای بارز زرتشتیان است به دلیل افراط در تقدیس خاک و آب و آتش، به وجود اومده. آنان به گمان این که دفن مردگان موجب آلودگی خاک میشود از دفن آنها خودداری میکنند و بر ناکارآمدی دین خود در ارائه برنامه صحیح زندگانی، صحّه میگذارند. یکی دیگر از مشخصات آیین زرتشتی حمایت از نظام طبقاتی میباشد. در دوره ساسانیان که دین زرتشتی دین رسمی و مورد حمایت دولت بود، مردم به طبقات مختلفی تقسیم شده بودند که هیچ یک نمیتوانست از طبقه خود به طبقه بالاتر برود. و اصول و نظامات طبقاتی به شدیدترین وجهی در آن اجرا میشد. مسعودی در مروجالذهب مینویسد: «اردشیر بن بابک سرسلسله ساسانیان مردم را هفت طبقه قرار داد».(7) و البته این قانون اجتماعی از سوی متولیان دین زرتشت یعنی موبدان به شدت حمایت میشد و حتی در مورد آتشکدهها هم مورد اجرا گذاشته میشد و آتشکدهای به شاهان و شاهزادگان اختصاص داده میشد و آتشکده دیگر برای موبدان تعیین میگشت و آن دیگری به مردم عادی اختصاص مییافت و بدین ترتیب نظام طبقاتی حتی در مسائل مذهبی هم رعایت میشد. و همه اینها ریشه در نژادپرستی و به تعبیری خونپرستی داشت زیرا زرتشتیان دوره ساسانی اهمیت زیادی به پاکی خون خاندانها میدادند.(8) در کتاب اوستا که کتاب دینی زرتشتیان به شمار میآید احکامی بیان شده که نه تنها غیرعقلایی است بلکه گاهی انجام دادن آنها محال است و امکان وقوعی ندارد. به طور مثال در باره زنی که بچه مرده به دنیا بیاورد چنین حکم داده شده که آن زن باید به نقطهای دوردست برده شده و دور از آب و آتش نگهداری شود و تنها بعد از خوردن چندین جام «گُمیز» (پیشاب گاو نر) آمیخته با خاکستر میتواند شیر بنوشد ولی باز حق نوشیدن آب را تا چندین روز ندارد.(9) همچنین در وندیداد اومده که اگر کسی سگ آبی را بکشد باید «ده هزار تازیانه با اسپهه اشترا، ده هزار تازیانه با سروشوچرن بدو بزنند و باید اَشَوَنانه و پرهیزگارانه ده هزار بسته هیزم سخت و خشک و پاک را چون تاوانی به روان سگ آبی به آتش اهورامزادا بیاورد...» و البته حکم به این جا ختم نمیشود بلکه باید ده هزار مار، ده هزار سنگ پشت، ده هزار قورباغه، ده هزار مورچه، ده هزار کرم خاکی، ده هزار مگس و... را بکشد و خانه و زمینی را به روان سگ آبی داده هیجده اسطبل ویران شده را بازسازی و هیجده سگ را از ناپاکیها پاک کرده، هیجده مرد را طعام دهد و ...(10) تا گناه او بخشیده شود. با توجه به مطالبی که در بخش اعتقادی در مورد دوگانهپرستی دین زرتشت گفته شد و همچنین احکام عملی از قبیل ازدواج با محارم و کفارههای سنگین غیر عقلایی میتوان با جزم گفت که دین زرتشت نمیتواند مؤمنین به خود را از حیث اعتقادی و رفتاری سعادتمند سازد و برنامه زندگانی آنها باشد و انسان را به سعادت دنیوی و اخروی برساند. نظر شما چیه -------------------------------------- (1) توفیقی، حسین، آشنایی با ادیان بزرگ، (سمت، مؤسسه فرهنگی طه و مرکز جهانی علوم اسلامی، چ اوّل، بهار 1379). ص 63. (2). بیناس، جان، تاريخ جامع ادیان، ترجمه حکمت، علی اصغر، (انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ پنجم، 1370) ص 468. (3) مطهری، مرتضی، مجموعهآثار، (خدمات متقابل اسلام و ایران)، انتشارات صدرا، چاپ سوم، 1419 ق. ج 14، ص 219. (4) تاریخ یعقوبی، ج 1، ص 152، به نقل از مجموعه آثار، ج 14، ص 262، شهید مرتضی مطهری. (5) توفیقی، حسین، آشنایی با ادیان، انتشارات سمت، چاپ اول، 1379. ص 66. (6) بی ناس. جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمه حکمت، علی اصغر، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، چاپ پنجم، 1370. ص 482. (7) مروج الذهب، ج 1، ص 152، به نقل از مجموعه آثار، ج 14، ص 249، استاد شهید مطهری. (8) ر.ک: مجموعه آثار، ج 14، ص 251. (9) ر.ک: دوستخواه، جلیل، اوستا، ج 2، ص 715 و 716، فرگرد پنجم ص 46 و 57، انتشارات مروارید، چاپ اول، 1370. (10)اوستا، ج 2، ص 822 وندیداد فرگرد چهارم. احکام دختر و پسر
|
|||
|
موضوعهای مرتبط با این موضوع... | |||||
موضوع: | نویسنده | پاسخ: | بازدید: | آخرین ارسال | |
شستشوی بدن با ادرار انسان در دین زرتشتی؟ آیا ؟ | hosein | 0 | 539 |
04-24-2019 10:31 PM آخرین ارسال: hosein |
|
زن عقل ندارد؟ وا ! کی گفته ؟ | hosein | 0 | 1,596 |
02-28-2017 09:55 PM آخرین ارسال: hosein |
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان