خمس و زکات و ادیان
|
02-06-2016, 09:07 PM
(آخرین ویرایش در این ارسال: 02-06-2016 09:10 PM، توسط hosein.)
ارسال: #1
|
|||
|
|||
خمس و زکات و ادیان
سلام
احوال شما سوال : عاقا ! خمس و زکات توی دین های دیگه هم بوده یا فقط توی دین اسلام هست ؟ جواب : توی دین های دیگه هم بوده . در آیین یهود در کتاب مقدس (عهد عتیق): در آخر هر سال عشر محصول خود را در همان سال بیرون آورده و در اندرون دروازه هایت ذخیره نماى. ولاوی چون که به تو حصه و نصیب ندارد و غریب و یتیم و بیوه زنى که درون دروازه هایت مى باشد، بیایند و بخورند و سیر شوند، تا یهوه (خدایت ) تو را در همه اعمال که مى کنى برکت دهد. عهد عتيق سفر تثنیه فصل 14، آيه 28 در مسیحیت در عهد جدید (انجیل): در انجیل لوقا اشارتى مستقیم از حضرت عیسى (ع) بر وجود قانون زکات دیده مى شود: هر هفته دو مرتبه روزه مى دارم و از آنچه پیدا مى کنم ده یک آن را مى دهم. عهد جدید لوقا باب 18 آیه 12 در اسلام : علمای شیعه معتقدند که خمس در هر گونه فایده ای که برای انسان فراهم می گردد واجب است اعم از این که از طریق کسب و تجارت باشد یا از طریق گنج و معدن و یا آن که از راه غواصی از دریا خارج کنند .در « عرف لغت » به تمام اینها غنیمت گفته می شود. مجمع البیان ، ج 4 ، ص 544 ـ 543 عاقا ! بیا اصلا ببینیم خدا چی گفته : خدا در قرآن سوره انفال، آیه ۴۱ فرموده : وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِّنْ شَىْء فَأَنَّ للهِ خُمُسَهُ ... ترجمه :بدانید هرگونه غنیمتى به دست آورید خمس آن براى خداست... سوال : مگه قرآن نگفته برای غنیمت خمس هست ؟ ولی شما داری می گی برای هر در آمدی . دیدی اشتباه کردی داداش جواب : نه . طبق این آیه خمس در هر نوع غنیمت و درآمد لازم است. در کتاب های لغت غنیمت در اصل به معنای فایده و بهره است که بدون تلاش و کوشش عادی آن را به دست آورده باشد که غنیمت جنگی یکی از آن موارد است . « فخر رازی » در تفسیر خود می نویسد :غنیمت آن است که انسان به چیزی دست یابد. تفسیر فخر رازی ، ج 15 ، ص 164 آلوسی در تفسیر « روح المعانی » نیز به مانند دیگران می نویسد که غنیمت در اصل به معنای هر گونه سود و منفعت است تفسیر روح المعانی ، ج 10 ، ص 2 در تفسیر المیزان نیز با استناد به سخنان علمای لغت تصریح شده است که غنیمت به معنای هر گونه فایده ای است که از طریق تجارت یا کسب و کار و یا جنگ به دست انسان میافتد و مورد نزول آیه گرچه غنائم جنگی است ولی می دانیم که هیچ گاه مورد نزول ، عمومیت مفهوم آیه را تخصیص نمی زند . تفسیر المیزان ، ج 9 ، ص 99 یعنی : قرآن عمومی گفته . ولی غنیمت یکی از مصادیق اون هست در اهل سنت : پیامبر (ص) در رکاز حکم کرد که باید خمس آن پرداخت شود . سنن بیهقی ، ج 4 ، ص 152 در مسند احمد بن حنبل از انس بن مالک نقل شده است که گفت : ما با رسول خدا (ص) به سوی خیبر حرکت کردیم یکی از همراهان ما یک خشتی برداشت و دید که زیر آن گنجی از طلا است ، آن را برداشت و آورد نزد رسول خدا (ص) به دستور آن حضرت وزن شد و معلوم شد که حدود دویست درهم است ، حضرت فرمود : این رکاز است و در آن خمس واجب است . ابویوسف قاضی ، الخراج ، ص 83 ، معالم المدرستین ،ج 2 ، ص 118 توجه ! رکاز یعنی آنچه که منشأش زمین است اما کنز در زمین دفن شده . رکاز اعم از معدن و کنز هست در مسند احمد آمده است : مردی از مزینه به نزد رسول خدا (ص) رسید و مسایلی چند از آن حضرت پرسید ، پیامبر فرمود در این و در رکاز خمس واجب است . سنن ابن ماجد ، ص 893 ، مسند احمد بن حنبل ، ج 1 ، ص 314 در سنن بیهقی آمده است که در زمان علی (ع)شخصی گنجینه ای پیدا کرد و خدمت امام (ع) آمد و حضرت فرمود : چهار پنجم آن مال تو است و یک پنجم آن مال ماست . مسند احمد بن حنبل ، ج 2 ،186 ، سنن ترمذی ، ج 1 ، ص 219 نظر شما چیه ؟ احکام دختر و پسر
|
|||
|
موضوعهای مرتبط با این موضوع... | |||||
موضوع: | نویسنده | پاسخ: | بازدید: | آخرین ارسال | |
زکات در ادیان از نظر قرآن | hosein | 0 | 1,791 |
04-01-2016 03:58 PM آخرین ارسال: hosein |
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان