زمان کنونی: 05-04-2024، 03:31 AM درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)


ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قیامت کی فرا میرسد ؟
07-09-2015, 08:49 PM
ارسال: #1
Question قیامت کی فرا میرسد ؟
قيامت كى فرا مى رسد؟

يسئلونك عن الساعه ايان مرسها قل انما علمها عند ربى لا يجليها لوقتها الا هو ثقلت فى السموات و الارض لا تاءتيكم الا بغته يسئلونك كانك حفى عنها قل انما علمها عند الله و لكن اكثر الناس لا يعلمون

اعراف : 187

درباره قيامت از تو مى پرسند كه چه وقت فرا مى رسد. بگو: علم آن نزد پروردگار من است . تنها اوست كه چون زمانش فرا رسد آشكارش مى سازد. فرا رسيدن آن بر آسمانيان و زمينيان سنگين است ، جز به ناگهان بر شما نيايد. چنان از تو مى پرسند كه گويى تو از آن آگاهى . بگو: علم آن نزد خداست ، ولى بيشتر مردم نمى دانند.

__________________________

((الساعه )) جزئى است از اجزاى زمان ، كه در قرآن به معنى مطلق وقت آمده است ، خواه بسيار جزئى باشد يا متعارف ، و از قيامت به آن تعبير شده ، لكن در مواردى كه درباره قيامت و مرگ به كار رفته ، پيوسته با الف و لام عهد آمده است . خلاصه منظور از ((ساعت )) ساعت بعث و رجوع الى الله است .

((مرسيها)) از ماده ((رسو)) به معناى ثبوت و رسوخ است .

((رواسى )) جمع ((راسيه )) به معنى ثابت و استوار است ، و ((ارساء)) به معنى اثبات است : و ((مرسى )) مصدر ميمى و اسم زمان و مكان و اسم مفعول است به معنى اثبات ، و در آيه يعنى رسوخ و ثبوت .

((بغته )) از ((بغت )) به معناى ناگهان است كه در 13 جاى قرآن به كار رفته و همه درباره ناگهانى بودن قيامت و عذاب دنيوى الهى است . پس ‍ ((بغته )) مانند ((فجاءة )) به معناى پديد آمدن چيزى است به طور ناگهانى و بدون اينكه قبل از پديد آمدن معلوم باشد، و قيامت به سبب سنگينى و عظمتش ناگهانى پديد مى آيد، و هيچ علامتى ندارد و ممكن نيست مقدارى از آن ظاهر شود و سپس همه آن صورت وقوع گيرد. از اين رو آمدنش براى همه اشيا ناگهانى است .

_________________________

دو سوال

1) چرا علم به تاريخ وقوع قيامت مخصوص ذات خداست و لاغير؟


اولا، ثبوت و وجود قيامت و علم به آن يكى است ، يعنى وقوع و ثبوتش از غيبت عالم بوده و در نزد خدا محفوظ است و هر وقت بخواهد پرده از آن بر مى دارد و آن را ظاهر مى كند. اين بدان دليل است كه با ظهور و تحقق قيامت ، همه چيز فانى مى شود و هيچ موجودى از موجودات نيست كه خودش ناظر و محيط به فناى خود باشد يا فناى ذاتش بر او ظاهر شود.
ثانيا، از زوايه اى ديگر مى توان گفت كه ناگهانى بودن قيامت و ناآگاهى از زمان وقوع آن سبب مى شود كه مردم همواره منتظر وقوع آن باشند و قيامت را از خود دور ندانند، و اين خود اثر تربيتى و سازنده دارد و نيز باز دارنده انسان از بديهاست .

2) منظور خداوند از اينكه فرموده قيام سرعت در آسمانها و زمين سنگين است چيست ؟
.
از هر حيث كه نگاه كنيم ، اين مسئله در آسمانها و زمين ثقيل و سنگين است : چه بگوييم علم به آن و صفات آن بر آسمانها و زمين و غيره همه ثقيل است ، زيرا سنگينى علم به آن عين سنگينى وجود آن است ، و چه بگوييم چون مشتمل بر شدايد و حوادث عظيم و بر هم ريختن نظام كنونى عالم است ، سنگين است ، زيرا هيچ موجودى نمى تواند فناى خود را تحمل كند.
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان