زمان کنونی: 08-17-2019، 09:05 PM درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)


ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نماز تراویح
05-12-2019, 04:35 PM
ارسال: #1
نماز تراویح
سلام

احوال شما

سوال : می شه در مورد نماز تراویح که اهل سنت در شب های ماه رمضان می خونند بگید ؟

جواب :

پيغمبر شخصا نمازهاى مستحبى ماه مبارک رمضان را بدون جماعت بجا مى آورد و مردم را تشويق مى كرد كه آن را به پاى دارند. مردم نيز به همان گونه كه پيغمبر اكرم بجا مى آورد، در عصر ابو بكر نيز- تا سال سيزدهم هجرت كه از دنيا رفت- چنين بود ، چون عمر بن خطاب به جاى وى نشست، روزه ماه رمضان آن سال را بدون اينكه تغييرى در آن پديد آورد، انجام داد. ولى در ماه رمضان سال چهارده، با گروهى از صحابه به مسجد آمد و ديد كه مردم نمازهاى مستحبى بجا مى آورند؛ عده اى در حال قيام و برخى در حال سجود و جمعى در ركوع و گروهى نشسته اند. جماعتى هم تسبيح مى گويند و يا قرآن تلاوت مى كنند يا تكبير مى گويند يا سلام نماز مى دهند. عمر اين منظره را خوش نداشت و تصميم گرفت آن را به وضع بهترى در آورد. پس «نماز تراويح» را براى آنها در اوايل شبهاى ماه رمضان تشريع كرد، و دستور داد همگى در آن شركت كنند!! سپس همين را به تمام بلاد بخشنامه كرد. و در مدينه دو نفر گماشت تا امام جماعت در نماز تراويح باشند! يک نفر براى مردان و ديگرى براى زنان.(1)

چنان که بخارى در صحيح به سندش از عبدالرحمن بن عبد قارى نقل مى كند :

«در يكى از شبهاى رمضان با عمر به مسجد رفتيم، ديديم مردم دسته دسته و پراكنده هستند، هر كسى براى خود يا با گروه خود نماز مى خواند، عمر گفت: به نظر من اگر اينان به يک امام اقتدا كنند بهتر است، لذا تصميم خود را گرفته و دستور داد ابى بن كعب پيش نماز همه باشد. شبى ديگر با وى به مسجد رفتيم، ديديم مردم نمازهاى مستحبّى شبهاى رمضان را به جماعت مى خوانند. آنگاه عمر گفت: اين بدعت خوبى است!» (2)

قسطلانی از علمای برجسته اهل سنت می نویسد :

«اينكه عمر آن را بدعت دانست بدان علت است كه پيامبر دستور نداده بود تا نمازهاى مستحبّى ماه رمضان را به جماعت بخوانند، در زمان ابوبكر نيز سابقه نداشت، در اولِ شب هم نبود، و اين تعداد ركعت هم نداشت.» (3)

همین توضیح از سایر علما و بزرگان اهل سنت چون بدر الدین عینی ، محیی الدین نووی ، ابن حجر عسقلانی نیز آمده : (4)

ابن ابى شيبه از عبدالرازق روايت كرده : « ابن عمر نماز تراويح را به جماعت نمى خوانده است.»(5)

مجاهد مى گويد: «كسى نزد ابن عمر آمد و گفت: آيا در ماه رمضان نماز تراويح را به جماعت بخوانم؟ عمر پرسيد: آيا مى توانى قرآن بخوانى؟ گفت: آرى. گفت: آيا مى خواهى چون درازگوش ساكت باشى؟ در خانه نماز بخوان.»(6)

ربيع مى گويد: «شافعى نماز تراويح را با مردم نمى خواند، بلكه در خانه خود به جاى مى آورد.»(7)

از جمله امورى كه دلالت بر بطلان بجاى آوردن نماز تراويح به جماعت دارد، اينكه در روايات بسيارى پيامبر مردم را وادار نموده تا نماز نافله را در خانه به جاى آورند، زيرا اين امر به اخلاص و قبولى نزديكتر است.

عبداللَّه بن مسعود از پيامبر سؤال نمود: نماز مستحبّي را در خانه به جاى آوردن بهتر است يا در مسجد؟ حضرت فرمود: آيا نمى بينى كه خانه من چقدر به مسجد نزديک است، با اين وصف من دوست دارم كه نمازهايم را در خانه ام به جاى آورم، مگر اينكه نمازهاى واجب باشد .(8)

نظر شما چیه
-----------------------------------------------------------
(1) اجتهاد در مقابل نص ص 324
(2)صحيح بخارى، ج 2، ص 252؛ موطأ مالك بن انس، ص 73، كنزالعمال، ج 8، ص 408.
(3)ارشاد الساری ج 5 ص 4
(4)عمده القاری ج 11 ص 126_ تهذیب الاسماء ج 2 ص 332_ سبل السلام ج 2 ص 10
(5)المصنف ج 5 ص 264
(6)سنن البیهقی الکبری ج 2 ص 494_ مصنف عبد الرزاق ج 4 ص 264
(7)تاریخ مدینه دمشق ج 51 ص 384
(8)الترغیب و الترهیب ج 1 ص 379

احکام دختر و پسر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان