تالار گفتمان بشیران
گاتها و ترویج نظام ظالمانه‌ی طبقاتی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتمان بشیران (http://forum.bashiran.ir)
+-- انجمن: ادیان و مذاهب (/Forum-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A8)
+--- انجمن: ادیان غیر ابراهیمی (/Forum-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85%DB%8C)
+---- انجمن: زرتشت (/Forum-%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA)
+---- موضوع: گاتها و ترویج نظام ظالمانه‌ی طبقاتی (/Thread-%DA%AF%D8%A7%D8%AA%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B8%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA%DB%8C)



گاتها و ترویج نظام ظالمانه‌ی طبقاتی - hosein - 04-06-2019 09:17 PM

سلام

احوال شما

سوال : آیا اسلام با نظام طبقاتی مخالفه ؟

جواب : بله . ولی ...!

نظام طبقاتی یک سیستم فراگیر اجتماعی هست که در آن مردم به چند طبقه مجزا تقسیم می‌شوند. یک شیوه‌ی مدیریت اجتماعی که بی‌تردید، ظالمانه‌ترین و ننگین‌ترین منش مدیریتی است،

اما خب ! زمان قدیم یه جور دیگه بود . طى سلطنت هخامنشيان و تا آخرين روزهاى پادشاهى ساسانى، همواره جامعه‌ی ایرانی گرفتار این معضل بود. سرکوب استعدادها، تبعیض، خفقان و تحقیر مردم توسط بزرگان و اشراف‌زادگان.(1)

و از طرفی ترویج برده‌داری که نتیجه‌ی مستقیم این نوع نظام‌های اجتماعی است.(2)

جالبه که گاتهای اوستا (به عنوان کهن‌ترین بخش اوستا) هیچ گاه در مقابل این منش زشتِ مدیریتِ اجتماعی مبارزه‌ای انجام نداده

آن چنانکه شادروان ابراهیم پورداود (متوفای 1347) پدر اوستاشناسی ایران، می‌گوید که در گاتها سه کلمه به صورت خَؤتَو Xaetav/Xwaətu ، وِرِزِنَ Verezena و ائیریامَن Airyaman وجود دارد که هات 32 : 1 ، هات 33 : 3-4 ، هات 46 : 1 ، هات 49 : 7 و ... در گاتها از آن‌ها نام برده شده است.(3)

ایشان می‌افزایند: «بی‌شک این سه کلمه در گاتها برای طبقات سه‌گانه استعمال شده است.»(4)

و شخص زرتشت نیز این سه واژه را به عنوان سه طبقه (در مقابل طبقات جامعه‌ هندی) به کار برده است.(5)

ایشان پس از ارائه‌ی شواهد، نظرات و بررسی‌های زبان‌شناسی، ائیریامَن Airyaman (که در هفت‌ها به صورت هخمن haxeman آمده است) را به معنی پیشوایان دینی (6) .

توجه توجه

نگهبانان آتش، جنگجویان (شرفا و نجیب‌زادگان)، کشاورزان و در پایان صنعتگران گروه‌هایی است که در متون متأخر اوستایی از آنان نام برده شده است.(7)

همچنین در ترجمه‌ی هات 49 : 7 از سه طبقه‌ی پیشوایان و سپاهیان و کشاورزان نام می‌برد.(8)

پس جامعه‌ی قدیم آریایی (در ابتدای شکل‌گیری) نیز به صورت طبقاتی بود. لیکن ابتداء تنها یک گروه متمایز داشت و آن هم روحانیون دینی بودند. سایر مردم نیز به عنوان مردان و زنان معمولی نامیده می­‌شدند.(9)

توجه

می بینید تا حالا مردم چند طبقه شدند ؟

این جامعه‌ی کوچ‌نشین، هر چه پیش‌تر می رفت، طبقاتی نیز به آنان افزوده می شد. مثلاً رفته رفته در اثر وقوع جنگ‌ها و درگیری‌های خونین، طبقه جنگاوران نیز پدید آمدند.(10)

اندکی بعدتر، در میان آریاییان، برده داری هم مرسوم بوده است.(11)

به هر ترتیب جامعه‌ی آریایی بر پایه‌ی تبعیض طبقاتی بنا شده بود.(12)

در متون کهن حماسی و اسطوره‌ای نیز این طبقات به رسمیت شناخته شده‌ است. حتی تشکیل این نظام اجتماعی به عصر جمشید (نیاکان آریاییان) نسبت داده می‌شه.(13)

نظر شما چیه
------------------------------------------------------
(1) بنگرید به مقاله «جزئیاتی از نظام طبقاتی ایران باستان، آنچه نمی‌خواهند ما بدانیم!»
(2) بنگرید به «نظام طبقاتی و ترویج برده‌داری در ایران باستان» و «تأیید مطلق برده داری در دین زرتشتی»
(3) ابراهیم پورداود، گاتها کهن ترین بخش اوستا، انتشارات اساطیر، تهران 1378، ص 105-108 و 417
(4) ابراهیم پورداود، گاتها کهن ترین بخش اوستا، انتشارات اساطیر، تهران 1378، ص 107
(5) ابراهیم پورداود، گاتها کهن ترین بخش اوستا، انتشارات اساطیر، تهران 1378، ص 107
(6) ابراهیم پورداود، گاتها کهن ترین بخش اوستا، انتشارات اساطیر، تهران 1378، ص 109 و 417 و 420-421-422 ، خَؤتَو Xaetav را به معنی شرفا، سران نظامی و نجبا. ابراهیم پورداود، گاتها کهن ترین بخش اوستا، انتشارات اساطیر، تهران 1378، ص 109 و 417 و 422 و...، وِرِزِنَ Verezena را به معنی برزیگران. ابراهیم پورداود، گاتها کهن ترین بخش اوستا، انتشارات اساطیر، تهران 1378، ص 109 و 417 و 419- 422 بیان داشته‌اند
(7) ابراهیم پورداود، گاتها کهن ترین بخش اوستا، انتشارات اساطیر، تهران 1378، ص 107 و 417
(8) موبد رستم شهزادی، ترجمه‌ی گاتها، هات 49 ، پاره‌ی 7 و همچنین هات 33 ، پاره‌ی 4
(9) مری بویس، زرتشتیان, باورها و آداب دینی آنها ، ترجمه ع. بهرامی ، انتشارات ققنوس ، تهران ، چاپ دوازدهم ۱۳۹۱ ، ص ۱۸ و ۲۴
(10) مری بویس، زرتشتیان, باورها و آداب دینی آنها ، ترجمه ع. بهرامی ، انتشارات ققنوس ، تهران ، چاپ دوازدهم ۱۳۹۱ ، ص ۱۸ ، ۲۵
(11) رومن گیرشمن، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معین، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران ۱۳۷۲، ص ۸۱
رقیه بهزادی، آریاها و ناآریاها در چشم انداز کهن تاریخ ایران، انتشارات طهوری، تهران ۱۳۸۲، ص ۵۷
(12)رومن گیرشمن، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معین، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران ۱۳۷۲، ص ۸۱ ؛ رقیه بهزادی، همان، ص ۵۷
(13) ابراهیم پورداود، گاتها کهن‌ترین بخش اوستا، انتشارات اساطیر، تهران ۱۳۷۷، ص ۴۲۵