تالار گفتمان بشیران
نقدی بر عقاید وهابیت توسط عالم سنی(1) - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتمان بشیران (http://forum.bashiran.ir)
+-- انجمن: ادیان و مذاهب (/Forum-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A8)
+--- انجمن: مذاهب و فرق و ... (/Forum-%D9%85%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A8-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%82-%D9%88)
+---- انجمن: وهابیت (/Forum-%D9%88%D9%87%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AA)
+---- موضوع: نقدی بر عقاید وهابیت توسط عالم سنی(1) (/Thread-%D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B9%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%88%D9%87%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%B3%D9%86%DB%8C-1)



نقدی بر عقاید وهابیت توسط عالم سنی(1) - hosein - 01-01-2020 08:18 PM

سلام

احوال شما

سوال : نقدی بر عقاید وهابیت توسط عالم سنی ؟ آیا ؟

جواب : بله . ببینید .

عجب حدیث زیبایی و چه زیبا تفسیری و تأویلی

واقعا خوندنیه

عالم سنی : «دکتر شیخ محمد حسن هیتو » با تمسک به آیات و روایات متشابه که چاره ای جز تاویل و پذیرش مجاز نیست .

به مبانی سلفیان و وهابیت اشکال وارده کرده و برای باور مسلمانان در این زمینه، استدلال می کند. وی به روایتی که جناب مسلم در صحیحش آورده استناد می کند.

پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند: خداوند روز رستاخیز گوید فرزند آدم! بیمار شدم مرا عیادت نکردى، گوید خدایا چگونه ترا که پروردگار جهانیانى عیادت کنم.

گوید مگر نمى‌دانى که فلان بنده من بیمار بود و او را عیادت نکردى مگر نمى‌دانى که اگر او را عیادت می‌کردى مرا پیش او مى‌یافتى؟

فرزند آدم! من از تو غذا خواستم به من غذا ندادى! گوید پروردگارا چگونه ترا که پروردگار جهانیانى غذا دهم؟

گوید مگر نمى دانى که فلان بنده من از تو غذا خواست و به او غذا ندادى! مگر نمى دانى که اگر او را غذا مى دادى اکنون پاداش آن را پیش من می‌یافتى.

آدمیزاد از تو آب خواستم به من آب ندادى! گوید چگونه ترا که پروردگار جهانیانى آب بدهم؟ گوید فلان بنده من از تو آب خواست به او آب ندادى اگر به او آب داده بودى اکنون پاداش آن را پیش من مى‌یافتی.

عالم سنی «شیخ هیتو » ذیل روایت بالا می گوید: چگونه می شود که خداوند متعال مریض و گرسنه می شود، چنین چیزی محال است .

بنابراین باید قائل به مجاز شویم همانطور که خداوند تاویل و مجاز گوئی را به ما تعلیم داده است.

لذا می بینیم در ادامه روایت خداوند می فرماید: مراد من از مرض خودم، مریضی بنده ام است و نسبت مرض بنده به خودم به جهت بالا بردن شأن بنده ام می باشد.

بنابراین هر انسان عاقل و صاحب اندیشه مرض و گرسنگی را برای خداوند قبول نمی کند. چنین تاویل و مجازی بدون کم و کاست درباره آیه «وَجاءَ رَبُّكَ وَ اَلْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا» نیز جریان دارد.

بین روایت «مرضت فلم تعدنى» و آیه «وجاءَ رَبُّكَ» تفاوتی نیست. همانطور که نسبت مرض به خداوند محال است نسبت «آمدن» نیز برای خداوند محال است.

زیرا «آمدن» یعنی بیرون شدن از مکانی و وارد شدن در مکان دیگری است که از صفات اجسام محض است و خداوند از چنین صفاتی دور است.

صحيح مسلم، ج 8، ص 13 ، ح 6721.،
الأمالي (للطوسي)، النص، ص:630
وسائل الشيعة، ج2، ص: 418،«بَابُ اسْتِحْبَابِ عِيَادَةِ الْمَرِيضِ الْمُسْلِمِ وَ كَرَاهَةِ تَرْكِ عِيَادَتِه، حدیث:2519»

«عَنِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): قَالَ: إِنَّ اللَّهَ (تَعَالَى) يَقُولُ: يَا ابْنَ آدَمَ، مَرِضْتُ فَلَمْ تَعُدْنِي. قَالَ: يَا رَبِّ، كَيْفَ أَعُودُكَ وَ أَنْتَ رَبُّ الْعَالَمِينَ! قَالَ: مَرِضَ فُلَانٌ عَبْدِي، وَ لَوْ عُدْتَهُ لَوَجَدْتَنِي عِنْدَهُ، وَ اسْتَسْقَيْتُكَ فَلَمْ تَسْقِنِي. قَالَ: يَا رَبِّ، كَيْفَ ...»

نظر شما چیه