اهریمنی بودن زن در نگاه دین زرتشتی - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتمان بشیران (http://forum.bashiran.ir) +-- انجمن: ادیان و مذاهب (/Forum-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A8) +--- انجمن: ادیان غیر ابراهیمی (/Forum-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85%DB%8C) +---- انجمن: زرتشت (/Forum-%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA) +---- موضوع: اهریمنی بودن زن در نگاه دین زرتشتی (/Thread-%D8%A7%D9%87%D8%B1%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%B2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA%DB%8C) |
اهریمنی بودن زن در نگاه دین زرتشتی - hosein - 07-30-2018 06:52 PM سلام احوال شما سوال : آیا این درسته که زن در زرتشت اهریمنی است ؟آیا ؟ جواب : بذارید جواب رو این جوری بگم که : در نگاه مزدیسنا، زنان نه تنها بیخرد، بلکه موجوداتی اهریمنی و خبیث هم شمرده میگردند. مثلاً نیروی اهریمنیِ دُروج (که در نقطهی مقابل پاکی قرار دارد) مادینه (یعنی مؤنث) است. وندیدادِ اوستا، فرگرد 18 بند 31 و ...، به روشنی میگوید که نیرویِ اهریمنیِ دُروج ، از جنس مادینه (مؤنث) است. (1) حتی در یشتهای اوستا، یشت 5 (آبان یشت)، بند 92 اومده: Of this libation of mine let no foe drink, no man fever-sick, no liar, no coward, no jealous one, no woman, no faithful one who does not sing the Gathas, no leper to be confined. «از این زَور (نوشیدنی مقدس) من، دشمن، بیمار تبدار، دروغگو، زن، پیس جداکرده تن، [نا]پارسایی که گاهان نمی سراید، و ... نباید بنوشند.» (2) روشنه که زنان در کنار دشمنانِ (اهریمنی) و دروغگویان و بیماران و... حق نوشیدنِ نوشیدنی مقدس رو ندارند. در یسنای اوستا، هات 57 بند 34 اومده: «خانمانی را میستایم که در آن سروشِ اشَوَن را گرامی داشته و اشَوَن مرد [مردِ پاک]، سرآمد در اندیشه نیک، سرآمد در گفتار نیک و سرآمد در کردار نیک را به خوبی پذیرفته باشند.» (3) معلومه که مردانِ پاک، در نیکاندیشی سرآمد خانمان شناخته شده؛ ستوده شدند. تعجبه که ریشهی این باورها از اونجایی ناشی میشه که در دین زرتشتی، زن موجودی خبیث و اهریمنی محسوب میشه. به زبانی گویاتر، در نگاه دین زرتشتی، زن از نژاد یک دیو خبیث اهریمنی آفریده شده! و اهورامزدا هیچگاه به آفریدن زن راضی نبود و تنها از سر ناچاری او را به عنوان بستر پیدایش مردان پذیرفت. در بندهشن (از معتبرترین متون عقیدتی زرتشتی) چنین میخوانیم: «هرمزد، هنگامی که زن را آفرید، گفت که تو را نیز آفریدم (در حالی) که تو را سردۀ پتیاره از جَهی است.»(4) سردهی پتیاره یعنی نژادِ زشت و خبیث، و جَهی نیز نام یک دیو اهریمنی (یا دختر اهریمن) است. (5) در ادامه اومده: «از من تو را یاری است، زیرا مرد از تو زاده شود ، (با این وجود) مرا نیز که هرمزدم [اهورامزدا هستم]، بیازاری، اما اگر مخلوقکی را می یافتم که مرد را از او کنم، آنگاه هرگز تو را نمی آفریدم، که تو را آن سردۀ پتیاره از جهی است.»(6) آنچه که در این متن زرتشتی و متون مشابه، به روشنی دیده می شه اینه که آفرینشِ زن، بنیادی اهریمنی داشته و زن از نسل اهریمن است. دومین نکته ای که در این متن جلوهگری می نماید این است که اهورامزدا اذعان میداره که زن، او را آزار میدهد. سوم اینکه هرمزد اعلام میدارد که اگر میتوانست چیز دیگری را برای بوجود آوردن مردان بیافریند هرگز زن را نمی آفرید ، و ایجاد زن از روی ناچاری در یافتن بستری برای بوجود آوردن مردان است. در متن پهلوی «چیده اندرز پوریوتکیشان» آمده است که پتیارهها مخلوق اهریمن اند. (7) از همين روی در دين زرتشتي پسران برتري ويژهاي بر دختران دارند. آنچنانكه اين آيين به زشتترين صورت دختران را تحقير كرده است.(8) نظر شما چیه --------------- (1)اوستا، ترجمه و پژوهش دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران 1391، ج 2 ، ص 852 (2)اوستا، ترجمه و پژوهش دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران 1391، ج 1 ، ص 314 ؛ و نیز بنگرید به : James Darmesteter ,The Zend Avesta , From The Sacred Books of The East , Translated By Various Oriental Scholars , Oxford , At the Clarendon Press 1883 , VOL. XXIII , pp 75 (3) اوستا، ترجمه و پژوهش دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران 1391، ج 1 ، ص 228 (4) فرنبغ دادگی، بُندَهِشن، ترجمه مهرداد بهار، انتشارات توس، تهران ۱۳۸۰، بخش نهم درباره چگونگی زنان، ص 83 (5)اوستا، ترجمه و پژوهش دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران 1391، ج 2 ، ص 968-969 (6) فرنبغ دادگی، همان، ص 83 (7)جاماسپ جی دستور منوچهر جی جاماسپ آسانا، همان، ص 91 (8) بنگريد به مقاله «برتری پسر بر دختر در دین زرتشتی» |