تالار گفتمان بشیران
تاریخچه سینه زنی و زنجیر زنی از کی بوده ؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتمان بشیران (http://forum.bashiran.ir)
+-- انجمن: معارف و اعتقادات (/Forum-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA)
+--- انجمن: اهل بیت علیهم السلام (/Forum-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85)
+---- انجمن: امام حسین (ع) (/Forum-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9)
+---- موضوع: تاریخچه سینه زنی و زنجیر زنی از کی بوده ؟ (/Thread-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B2%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1-%D8%B2%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%9F)



تاریخچه سینه زنی و زنجیر زنی از کی بوده ؟ - hosein - 10-13-2018 07:23 PM

سلام
احوال شما

سوال :تاریخچه سینه زنی و زنجیر زنی در عزاداری امام حسین به کجا بر می گرده ؟آیا واقعیت داره که مسلمین این امور رو از غیرمسلمین فرا گرفتند و وارد عزاداری کردند؟

جواب :

«دسته گردانى و سينه زنى و نوحه خوانى كه در زمان صفويّه رايج شده و توسعه پيدا كرده بود، در عصر قاجاريّه با توسعه و تجمّل بيشتر در پايتخت رواج داشت ... دسته گردانى در عصر قاجار، بويژه در زمان ناصر الدين شاه با آداب و تشريفات و تجمّل بسيار برگزار مى شد. دسته هاى روز با نقّاره و علم و بيرق و كتل، و دسته هاى شب با طبق هاى چراغ زنبورى و حجله و مشعل به راه مى افتاد و در فواصل دسته سينه زنها با آهنگ موزون سينه مى زدند. نوحه خوانى و سينه زنى حتّى در اندرون شاهان قاجار، بين خانمهاى اندرون نيز متداول بود ...»(1)

در مورد زنجیر زنی

«از سنتهاى عزادارى در ايران است، در پاكستان و هندوستان نيز اين شيوه از ديرباز رواج داشته است. مجموعه اى از حلقه هاى ريز متّصل به هم كه به دستهاى چوبى يا فلزّى وصل مى شود «زنجير» نام دارد و آن را در ايام عاشورا، بصورت دسته جمعى و در هيأتهاى عزادارى، همراه با نوحه خوانى، بر پشت مى زنند و گاهى جاى آن كبود يا مجروح مى شود. غالبا اين مراسم با سنج همراه است.»(2)

به هر حال امروزه سینه زنی و زنجیر زنی برای مصائب اهل بیت علیهم السلام خصوصا امام حسین ، از مصادیق عزاداری و محزون بودن برای مصیبت اون بزرگواران تلقی می شه .


محزون و مصیبت زده بودن برای اهل بیت مصادیق متعددی داره ، گریه کردن ، به سر و سینه زدن و زنجیر زنی ، مانند اون همه از مصادیق محزون بودن تلقی می شه .

از سوی دیگر امام صادق علیه السلام فرمود:

« هر گونه جزع و فزع و نوحه گری و گریستن ناپسند است مگر جزع و فزع و گریه کردن برای حسین علیه السلام »(3)
وفرمود:

« فرشتگان در شهادت حسین ضجه می زدند »(4)


جزع و فزع و بی تابی و ضجه زدن در مصیبت حسین علیه السلام نیز مصادیق متعددی دارد مانند گریه کردن و به سر و صورت و سینه زدن و زنجیر زدن و ...که انجام این امور برای امام حسین علیه السلام استحباب دارد .

نتیجه گیری :

عزاداری کردن در شهادت امام حسین در واقع گوش به حرف ائمه کردن هست .

توجه توجه

نه هر گونه عزاداری هایی که بعضی هاش رسم بی خود و ناپسندی هستا.

نظر شما چیه
-----------------
(1)موسیقی مذهبی ایران ص 26
(2)فرهنگ عاشورا ص 198
(3)امالی طوسی ص162
وسائل الشیعه ج14 ص505
(4)الکافی ج1 ص465